Dessa köpvillkor kan ändras och förbättas så om du vill vara säker kan du vilja skriva ut dem. Senast uppdaterad: 2018-10-22.
Leverans
Paket under 1 kg skickas med posten och är oftast framme nästa dag.
Paket över 1 kg skickas till din närmaste DHL Service Point och brukar ta 1-3 arbetsdagar.
Det kan även skickas med Schenker Privatpaket för 69 kr, om du har det som speciellt önskemål (3-5 arb dagar).
Leveranstid kan ta längre tid pga transportföretaget och avstånd.
Om en försändelse från DHL eller Schenker är skadad på ett allvarligt sätt måste detta genast meddelas vid uthämtning. Annars kan ingen ersättning utgå om varorna i paketet blivit skadade.
Ej uthämtade paket
Vid ej uthämtade paket har vi rätt att debitera kund för den kostnad som leverantören pålägger oss.
Till exempel: Paket som inte hämtas ut hos DHL Service Point inom 2 veckor debiteras av DHL Service Point 200 kr. Att inte hämta ut ett paket kan därför bli kostsamt.
Reservation för felaktigheter
Japanspel har rätt att dubbelkolla så att angett pris är korret innan order går genom. Om pris är felaktigt angett korrigeras detta och kund meddelas innan varor skickas.
Ibland har varor i webbshoppen sålts på Tradera och missats ta bort från webbshoppen. Vi ber om ursäkt för detta och kommer i så fall skicka tillbaka dina pengar.
Skick
Kassettspel anses stämma med bilden endast vad gäller framsidan om inget annat nämns i annonsen.
Kassetter kan ha text eller märken på baksidorna. På vissa spel, såsom super famicom spel, kan baksidan ha gulnat.
Alla kassettspel rengörs och testas innan de skickas. Ibland kan spelen behöva lite extra rengöring.
Reklamationer
Om en begagnad vara har fel som vi inte upptäckt så kommer vi att erbjuda ersättning eller laga felet. Enligt konsumentköpslagen så har en begagnad produkt 3 års reklamationstid på ursprungsfel (dvs fel som fanns i produkten då den köptes). Men vad gäller begagagnade varor så antas det att endast fel som upptäcks inom 6 månader har varan haft från början. Då är det företagets dvs Japanspels uppgift att laga felet eller ersätta kunden. Dock gäller detta inte om kunden gjort handhavandefel som orsakat felet, såsom att spilla vatten på produkten, stoppat i fel strömadapter eller dylikt. Om ett fel uppstår i en vara efter 6 månader så måste kunden kunna bevisa att felet fanns i varan när han köpte den, utan att han blivit informerad om det. Denna reklamationsrätt anses inte gälla små skavanker som kan anses normalt för begagnade produkten. Små skavanker inkluderar: normalt slitage på handkontroller, mindre märken, missfärgningar, fläckar, att kassettspel kan vara lite svårstartade, att CD-skivor har mindre repor, och dylikt.
Ångerrätt
Vi hoppas givetvis du vill behålla dina spel. Men så här fungerar ångerrätt hos oss:
Enligt distansköpslagen har du som kund fri ångerrätt 2 veckor från ankomst. Ångerrätten gäller inte i händelse av tjänster och specialbeställningar. Till exempel om man önskar flashning på ett spel vi inte säljer som färdigflashat, eller om man beställer ytterligare modifieringar av en konsol utöver vad som ingår i annonsen. Vid åberopande av ångerrätt så informerar man oss, genom mail info@japanspel.se, att man ämnar returnera varan. Sedan skickar man varan till den adress som finns angiven under "Kontakta oss".
Vid retur ska varan returneras i väsentligt samma skick som då den skickades. Det innebär även att känsliga varor måste emballeras väl. Vi accepterar inte returer på varor som blivit skadade under frakt. Vi är inte heller ansvariga för varor som kommit bort med posten på vägen tillbaka. Kund får tillbaka pris för varan samt frakten som betalades vid första tillfället. Vid sambeställning av olika varor får man tillbaka den höjning av frakt som de returnerade varorna orsakade. Vid oklarhet så har vi rätten att avgöra hur mycket av den frakt man får tillbaka. Kund betalar returfrakt.
Som litet företag med låga priser har vi ofta små marginaler. Skulle du därför vid flertalet tillfällen ångra dig så vidhåller vi oss rätten att stänga av dig från framtida köp. Detta eftersom varje köp innebär en omkostnad för oss i fråga om tid, löner, återbetalad frakt och provisionskostnader till Tradera, Paypal eller Payson.
-----------------------------------
Om Paysonfaktura
“Vi erbjuder betalsättet “PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om XX kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.”
Information om ångerrätt
“Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.”
Information om pantsättning
“Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.”
---
Övrigt
Hör gärna av dig om något inte fungerar eller vid annat problem.
Vi kommer att göra vårt bästa för att lösa problemen på smidigaste sätt.
-----
VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER
Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen.
GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.
Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får postnord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.